Тема уроку. Розв’язування рівнянь
Мета: освітня: узагальнити знання та формувати навички розв’язування рівнянь, використовуючи основні властивості, застосовувати вміння обчислювати значення виразів, що містять раціональні числа з використанням чотирьох арифметичних дій при розв’язувані рівнянь;
розвиваюча: розвивати позитивні риси особистості, бажання пізнавати нове, прививати інтерес до математики; виховувати почуття відповідальності, вміння швидко і правильно приймати відповідні рішення, старанність у навчанні;
виховна: формування національної свідомості, любові до рідної землі, свого народу , держави, виховувати почуття патріотизму, пошани до звичаїв та традицій українського народу; старанність, наполегливість, ініціативу. (Слайд 3-4)
Тип уроку: Урок узагальнення та систематизації знань, умінь та навичок.
Обладнання: плакат із зображенням вінка із листя з порожніми місцями для 12 квіток, паперові квіти, роздатковий матеріал, ПК, екран, презентація
План уроку
№ п/п
|
Назва етапу уроку
|
Час, хв
|
Методи та прийоми
|
1
|
Організація класу
|
1
|
|
2
|
Мотивація навчальної діяльності
|
2
|
Звертання до класу
|
3
|
Перевірка домашнього завдання та актуалізація опорних знань
|
10
|
Інтерактивні вправі «Прес-конференція», «Мікрофон», робота в малих групах
|
4
|
Узагальнення i систематизація
вивченого матеріалу
|
5
8
9
1
|
1. Усне розв'язування вправ.
2. Робота біля дошки.
3. Робота з підручником.
Фізкультхвилинка.
4. Самостійна робота
|
6
|
Підсумок уроку
|
3
|
Підсумкова рефлексія
|
7
|
Домашнє завдання
|
1
|
|
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку.
1. Привітання
Вчитель:
- Доброго дня, всім присутнім у класі у цей незвичайний день. Зараз урок математики. І сьогодні для роботи на уроці Вам знадобляться: зошит, ручка, підручник, щоденник. Перевірте, чи все необхідне є у Вас на парті?
- Перевірили. Тож розпочинаємо роботу.
ІІ. Повідомлення теми та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель:
- Ми вивчаємо тему «Розв’язування рівнянь». Сьогодні ми повинні повторити всі правила виконання дій над раціональними числами , переконатися, що ми навчилися розв’язувати рівняння на основі властивостей рівнянь .
Нам з вами пощастило народитися на мальовничій, щедрій та багатій землі, ім’я якій "Україна". Ми – українці. Це звучить гордо. Бути українцем – означає пишатися своєю Вітчизною. А нам є чим пишатися.
Епіграфом до сьогоднішнього уроку я взяла слова відомого українського поета Василя Симоненка: "Україно! Доки жити буду, доти відкриватиму тебе!". (Слайд 2) Ми живемо з вами у час новітніх технологій і за щоденними турботами часто не помічаємо, а іноді і не знаємо, скільки прекрасного та унікального знаходиться поруч з нами. То ж давайте сьогодні, хоч на годину доторкнемося серцем і душею до історії українського народу, познайомимося з унікальними творіннями рук його, навчимося цінувати і любити прекрасне. Сьогодні я запрошую вас у віртуальну майстерню «Віночок».
Найбільшу відзнаку українського національного вбрання становив віночок зі стрічками. Український віночок, оспіваний у піснях, оповитий легендами і переказами, був символом добра і надій. (Слайд 5)
Мистецтво плести вінок — ціла наука, яку сьогодні майже забули. А раніше вона передавалася з покоління в покоління. Важливо було знати, як і коли збирати квіти, як вплітати і зберегти, яке зілля з яким поєднувати, як замочувати квіти у рослинних соках щоб вони довше були свіжими, оскільки свіжий вінок — на добро, а зів’ялий — недобрий знак; якщо вінок розвився чи розірвався — чекай біди.
Український віночок – не просто краса, а й оберіг „Знахар душі”, бо в ньому є така чаклунська сила, що болі знімає, волосся береже. Цей звичай плести віночки прийшов до нас із давнини. Дівчаткам, яким минуло 6 років плели віночки із 7 квіток, ми ж будемо плести вінок з 12 квіток, і ми будемо вплітати по одній квіточці – тим самим виконувати по одному завданню. Вплести квіточку матиме право той, хто першим і вірно справився із завданням.
На дошці ви бачите віночок, але він зроблений лише із зеленого листя, а квітів у нього немає, але є порожні місця, в які треба помістити квіти.
Приступаємо до роботи.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
1 завдання.
Інтерактивна вправа «Прес-конференція» (Слайд 6)
Перевірка роботи в зошиті, визначення того наскільки повно та правильно вона виконано. Щоб зорієнтуватися, нам треба за правильними відповідями домашнього завдання відшукати зашифроване слово.
Умови домашнього завдання № 1337
|
|
№ 1. Розв’яжи рівняння:
|
1) 6x + 12 = 5x + 3;
|
3) 3m + 7 = 6m – 2;
|
5) 0,27x – 3,8 = 0,28x + 5,2;
|
2) 0,7m + 1,98 = 0,8m – 4,4;
|
4) 4,6 + 0,6y = 0,3y – 2,3;
|
6) 7y – 11 = 10y + 16;
|
|
|
|
|
Правильні відповіді.
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
-9
|
53,8
|
3
|
– 23
|
-900
|
- 9
|
Завдання оцінюється 2 балами.
Не забудь, будь ласка, друже,
У вінку найперша – ружа. .
Вплітаємо 1 квіточку – ружу. Дерево дерев’яне, листя – коханське, цвіт – ангельський, а нігті – диявольські. Це рожа, троянда! Її матір’ю – „царівною квітів” – вважається шипшина. У народі її називають рожа, ружа, шипшина, свербиус. (Слайд 7)
ІV. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
2 завдання.
Інтерактивна вправа «Естафета» (робота в малих групах: по рядах).
Завдання: картку із завданнями передають від першої до останньої парти, учень зачитує запитання та дає на нього відповідь . Запитання оцінюється 1 балом. (Слайд 8 )
Картка № 1
- Що таке рівняння?
- Сформулюйте властивості рівнянь ?
- Як помножити два числа з однаковими знаками?
- Як додати два числа з різними знаками?
- Як розкрити дужки перед якими стоїть знак «+»?
- Які доданки називають подібними?
- Як перенести доданки з однієї частини рівняння в іншу?
|
Картка № 2
- Що означає корінь рівняння?
- Як додати два числа з однаковими знаками?
- Як помножити два числа з різними знаками?
- Як поділити одне раціональне число на інше у яких різні знаки?
- Як розкрити дужки перед якими стоїть знак «-»?
- Як звести подібні доданки?
- Сформулюйте основну властивість пропорції.
|
Друга квітка теж не зайва, Друга квітка зветься - мальва .
Вплітаємо 2 квітку - мальву, символ надії.
(Слайд 9)
Мальви квіти чарівні
У віконце дивляться мені
Наче діти заглядають,
Тільки жаль не розмовляють.
На зеленім оксамиті
Пелюстки росою вкриті,
І веселі, і сумні –
Мальви квіти чарівні.
Інтерактивна вправа «Мікрофон». Учні виконують завдання на усний рахунок. (Слайд 10)
а) (- 28 – 32) : 12=
б) (14 – 82) : (-34)=
в) ( – 23 – 29) : (-13) =
г) - 14 · (-7) : (-2) =
д) (-100 + 18) : 41 =
Щоб була гармонія –
Третя в нас ... півонія.
Вплітаємо 3 квіточку – півонію, символ надії та любові. (Слайд 11 )
V. Узагальнення i систематизація
вивченого матеріалу
4 завдання.
Інтерактивна вправа «Експрес-тест» Завдання: учні розв’язують отримані завдання і з запропонованих відповідей знаходять правильну. (Слайд 12)
№ 1. Яке з чисел є коренем рівняння 3х + х – 18 = 6х?
А) – 6; Б) – 9; В) 6; Г) – 2.
№ 2. У якому з наведених випадків під час перенесення доданків з лівої частини рівняння в праву допущено помилку?
А) 5 – х = 25 – 6х, – х + 6х = 25 – 5;
Б) 3 + 6х = 9 – 3х, 6х + 3х = 9 + 3;
В) 2х – 1 = 1 – 4х, 2х + 4х = 1 + 1;
Г) – 3х – 10 = 5х – х, –3х – 5х + х = 10.
№ 3. Знайдіть суму коренів рівнянь 2х – 8 = 10 та 9х + 48 = 3х.
А) 15; Б) –1; В) 1; Г) 17.
Завдання оцінюється 3 балами.
Як перлина між перлинок
То між квітами ... барвінок .
Вплітаємо 4 квітку – барвінок. А що він означає у віночку? Барвінок – до людської оселі, городу тягнеться. Взимку відвар барвінку п’ють від простуди, влітку барвінком прикрашають святковий хліб, хату, плетуть весільні віночки, букетики. Цілий рік його шанують, вважаючи символом життя.
(Слайд 13 )
У барвінку очі - крапельки із неба.
В паростках зелених - сила від Землі.
Вірити і жити нам сьогодні треба,
І добро творити і тобі, й мені.
Посаджу барвінок, буде хай на спомин,
Зацвіте хай рясно, як прийде весна.
Хай блакиттю сяє біля дому, школи,
Щоб ще красивіша нам земля була
5 завдання.
Інтерактивна вправа «Знайди пару» Учитель пропонує учням завдання на знаходження відповідності. (Слайд 14 )
-
|
2х = 14
|
А
|
– 3
|
-
|
4х + 6 = 3х + 3
|
Б
|
– 8
|
-
|
2х + 7 = х + 9
|
В
|
-
|
-
|
3( х + 6) = 2(х +9)
|
Г
|
-
|
|
|
Д
|
-
|
Завдання оцінюються 2 балами
Правильна відповідь:
Цвіт самої України –
Це звичайно цвіт ... калини.
Вплітаємо калину. В центрі був цвіт або гроно калини – символ краси і дівочої вроди, символ України вродливої нашої. (Слайд 15 )
Робота з підручником.
Колективне розв’язування рівнянь з записами на дошці: № 1343
6 завдання. (Слайд 16)
Розв’яжи рівняння:
- 3(х – 2) = -10х;
3х – 6 = - 10х;
3х + 10х = 6;
13х = 6;
х = 6 : 13;
х = . Відповідь :
Ось на небо схожа трошки,
До вікна прийшла ...волошка.
Вплітаємо 6 квітку – волошку. Волошка у вінку – це символ людського прозріння, краса і велич неба. Де волошка росте, там верба гине.
(Слайд 17)
Там, де колоски налиті,
Зацвіла волошка в житі,
На голівці у волошки
Поселилось неба трошки.
Я - волошка синьоока,
Падаю я всім до ока.
Пахну житом і полями,
Бо вмиваюся дощами.
7 завдання. (Слайд 18)
Розв’яжи рівняння:
- –(2х – 5) = -5х;
– 2х + 5 = - 5х;
3х = -5;
х = - 5 : 3;
х = -1 . Відповідь : -1
Не останній він за змістом,
Зелененький наш ... любисток.
Сьома квітка – любисток, символ здорової краси. Люди люблять любисток не тільки за пахощі, а й за лікувальні властивості. Ним миють волосся, освіжають хатнє приміщення, купають маленьких дітей. Тому у віночку це символ людської відданості, уміння бути корисним.
(Слайд 19)
А любисток з ім’ям чоловічим
Споконвіку жіноча трава.
І тому він залишиться вічним,
Як і пам’ять народу, жива.
Мій любисток - духмяний лискучий,
Ти знайомий і рідний без меж,
Нас ніколи ніхто не розлучить,
Фізкультхвилинка (Слайд 20 )
Ти ж бо в серці моєму живеш.
Виростали ми скупані в ньому,
Пахли коси цілющим теплом.
А сьогодні чомусь призабутий,
Хоч і вічний твій подих життя.
Нам ще бути любистку, та й бути,
Ти ж любові і сонця життя!
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій поклоніться
За щасливий день вчорашній.
І до сонця потягніться.
В різні боки нахиліться.
Веретеном покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте.
І за парти тихо сядьте.
8 завдання. (Слайд 21 )
Розв’яжи рівняння:
- -3(х – 3) = 7;
- 3х + 9 = 7;
– 3х = 7 – 9;
– 3х = - 2;
х = - 2 : (- 3);
х = . Відповідь : .
Плести я віночок вмію так,
Зараз черга на червоний ...мак.
Вплітаємо 8 квіточку – мак. Мак у віночку, то символ боротьби українського народу за волю. Кожна людина втрачала когось рідного у цій боротьбі і процвітала пролита кров маковою квіткою в українському віночку. (Слайд 22)
9 завдання. (Слайд 23)
№ 1347 (1). Використовуючи основну властивість пропорції, розв’яжи рівняння:
(х−2) · 5 = (х – 3) · 7;
5х – 10 = 7х – 21;
5х – 7х = - 21 + 10;
-2х = - 11;
х = - 11 : (- 2);
х = 5,5. Відповідь : 5,5.
Вплітаємо 9 квітку – цвіт яблуні. А що вона означає у вінку? Квіти яблуні – символ материнської любові. То був цілий ритуал, коли батько торкався віночком голови і промовляв: „Мати – яблуня, дядино моя. Дай моїй донечці здоров’я й долі щасливої”(Слайд 24)
10 завдання. (Слайд 25)
Самостійно розв’язати: № 1347 (2). Використовуючи основну властивість пропорції, розв’яжи рівняння:
(х+ 0,3) · 3 = (0,2 – х) · 5;
3х + 0,9 = 1 – 5х;
3х + 5х = 1 – 0,9;
8х = 0,1;
х = 0,1 : 8;
х = 0,0125. Відповідь : 0,0125.
Вплітаємо 10 квіточку – ромашку, символом кохання, ніжності та вірності. Біла корзинка, золоте денце. В ній лежить росинка і блистить сонце, вона приносить не лише здоров’я, але й доброту та ніжність. (Слайд 26)
11 завдання. (Слайд 27 )
Додаткова логічна вправа
Знайдіть пропущене слово:
2х – 3 = 1 лютий
7х – 4 = 9х – 12 квітень
48 – 5х = 3 ?
Відповідь : вересень.
Вплітаємо 11 квіточку – чорнобривці, що в народі називають ще оксамитки, бархатки, бо яскраві суцвіття виграють у промінні сонця. (Слайд 28)
VI. Підсумки уроку
12 завдання. (Слайд 29 )
Ігровий момент
Учитель. Учора, готуючись до уроку, я записав на окремих картках розв'язання одного рівняння, але потім картки переплутались. Чи не допоможете ви мені поновити правильний порядок карток?
Рівняння: -5 · (3a + 1) -11 = -16;
Правильний порядок: 3), 1), 6), 5), 4) 2) .
Вплітаємо останню 12 квіточку – безсмертник, символ здоров’я. Безсмертник дарує здоров’я роду людському. Чи виразки, чи вавочки гоїть. (Слайд 30)
Щоб посилити захисну силу вінка поміж квітів вплітали зілля та листя:
полин — «траву над травами»; хміль — гнучкість і розум; м’яту — оберег дитини та її здоров’я; буркун зілля — символ вірності, що може з’єднувати розлучене подружжя; листя дуба — символ сили. (Слайд 31)

Не менше значення приділялося стрічкам: їх кольору, довжині, підбору.
Дванадцять кольорів, кожен з яких був оберегом, і лікарем, захищаючи волосся від чужого ока. (Слайд 32)
Стрічки вимірювали по довжині коси, розрізали нижче коси, щоб її сховати.
Найпершою по центру в’язали світло-коричневу — символ землі–годувальниці,
пообіч якої жовті — символ сонця;
за ними — світло-зелені й темно-зелені — краса та молодість;
голубі й сині — небо і вода, що надають силу й здоров’я.
Далі йшли жовтогаряча — символ хліба, фіолетова — мудрість, малинова — душевність і щирість, рожева — достаток.
Білу вплітали лише тоді, коли кінці її були розшиті сріблом і золотом (на лівому — сонце, на правому — місяць). Не вишита стрічка не пов’язувалася, це був символ пам’яті про померлих. Дівчата, що вплітали у віночок мак, підв’язували до нього червону стрічку — символ печалі й магічності.
Сирота вплітала в косу та у вінок блакитні стрічки. І люди при зустрічі обдаровували таку дівчину подарунками, хлібом, грошима, бажали їй стати щасливою й багатою. Дівчина ж у вдячність дарувала тим людям стрічку з вінка.
- От і закінчився урок математики у віртуальній майстерні «Віночок».
Народ раніше був ближче до природи, шанував її, освячував, оспівував, переймався її красою, ласкавістю, гордістю.
Ми часто забуваємо, що природа подарувала свої цілющі скарби людині навік. І ми не берегли їх, як своє життя, як свої знання. Любити, вивчати, спостерігати, осмислювати. І вона, розкриваючи дивовижні таємниці, озветься у нашій душі радістю буття, глибиною знань.
А зараз давайте послухаємо пісню у виконанні Бойчук Наталії – Український віночок. (Слайд 33)
2. Рефлексія. Чи вдалося вам заповнити прогалини в знаннях? Чи продуктивною була ваша робота на уроці? Що нового дізналися? (Слайд 34)
VIII. Домашнє завдання (Слайд 35)
Розв'яжіть рівняння, використовуючи алгоритм: № 1346, 1349 (1), повторити правила § 47 - § 48.
|